آفرود, خودرو, سفر

فورد میوت (جیپ میول)

فورد میوت

فورد میوت یا به اشتباه (میول)

در سال 1951 شرکت خودروسازی فورد با ارتش امریکا قرارداد تولید خودرو دودیفرانسیل با قابلیت جابجایی 1/4 تن جهت جایگزینی با خودروی ویلیز منعقد نمود. که منجرب به تولید خودرو Ford M151 در سال 1959 گشت
این خودرو به اسم Military Utility Tactical Truck مخفف (MUTT) معرفی شد.

این خودرو اساسا برای مصارف نظامی تولید شده و وظیفه اصلی ان حمل رادیو و موشک انداز تاو بوده و مواردی هم به عنوان امبولانس و حامل تفنگ 106 استفاده شده است.
گرچه این خودرو در ابتدا توسط فورد تولید شد اما بعدها قرارداد تولید آن به شرکت کایزر(کایزر جیپ) و ای ام جنرال (تولید کننده هامر، هامر با الهام از فورد میوت جایگزین با میوت شد)
میوت در خیلی از عملیات های نظامی حضور داشته از جمله جنگ وینتام و در آخر، سال 1999 از ارتش آمریکا بازنشسته شد.

میوت دارای موتور 2.319 لیتری 71 اسب بخار ، گشتاور 174 نیوتون بر متر می باشد.

گیربکس اختصاصی این خودرو هم به علت رعایت فضای کم برخلاف تمامی گیربکس های کمک دار معمولی که کمک در کنار گیربکس قرار دارد در زیر محفظه خود گیربکس به صورت دوطبقه طراحی شده است . 4 دنده جلو و یک دنده عقب دارد. به علت طراحی ویژه این گیربکس با دنده 2 حرکت را شروع میکند و از دنده 1 دارای ضریب سنگین و به صورت دنده کمک استفاده می شود. و در صورت نیاز با اهرم جانبی دیفرانسیل جلو درگیر می شود.


از جمله خصوصیات میوت نرمی سیستم تعلیق مستقل (چهار فنر لول) ، شتاب مناسب، فضای بیشتر نسبت به ویلیز با همان وزن

تعلیق میوت میول

سیستم تعلیق میوت

از معایب میوت هندلینگ بسیار ضعیف در ناحیه محور عقب می باشد. برخلاف تصور که میوت باید داری تعادل بالایی باشد.

برخلاف ديگر خودروهاي نظامي مانند  ویلیز هاموی ( هامر ) يا جيپ ، m151 هرگز به شكل عمده در بازار غير نظامي عرضه نشد. بخشي از اين مساله به علت آن بود كه اين خودرو نتوانست از عهده استانداردهاي امنيت در اتوبان های فدرال براي وسايل نقليه شخصي برآيد. همچنين به دليل يک مجموعه از تصادف هاي چپ كردن. در حالي كه اغلب علت آن ابرعهده سيستم تعليق مستقل گذاشته مي شود ( كه نقش كمي هم ندارد) اين اتفاق همچنين به دليل خطاهاي رانندگان نیز بوده است ، اپراتورهايي كه براي افزايش عملكرد آمادگي نداشتند ، در مقايسه با ویلیز كه جايگزين آن بوده است. البته تعادل زمانی که خودرودر قسمت عقب بار داشته باشد افزایش مي يابد.  بنابراين رانندگان اغلب ترجيح مي دادند وقتی هیچ باری در عقب خودرو نبود يک جعبه مهمات پر شده با شن و ماسه زير صندلي عقب داشته باشند.

مساله هندلينگ سرانجام با  طراحي مجدد تعليق عقب  در میوت m151a2 تا حدودی حل شد .به علت نگراني های صورت گرفته ، وزارت دفاع آمريكا همه سري هاي m151 را براي كاربرد در اتوبان هاي عمومي را نا امن اعلام كردو كاربري عمومي آن را محدود كرد.

درایران براساس نام یک خودرو باری کوچک m274 که دارای موتورکوچکی بود. و درمیادین جنگ و فرودگاه ها و پایگاه های نظامی کارش حمل بار بود به غلط به نام میول mule یا قاطر شناخته شد. دلیلش هم نزدیکی تلفظ این دو نام توسط نظامیان امریکای در پادگان های ایران بود.

mul m247

طی مزایده هایی که به خصوص در دهه هفتاد انجام گرفت هنوز تعداد کمی از خودرو میوت یافت می شود. البته نا نگفته نماند به علت نظامی بودن خودرو لوازم یدکی به سختی یافت می شود.

جیپ میول

جیپ میول در کنار لندرور استج وان 8 سیلندر (غنیمتی از ارتش بعث)

مزایده میوت

مزایده میوت

جیپ میوت میول

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *