آفرود, سفر

کویر ،نکاتی درباره باتلاق های کویری

باتلاق کویری

برعکس تصور بسیاری از افراد در کویر تمام شرایط اقلیمی وجود دارد
جنگل های طاق
رودهای نمک
مناطق صخره ای و دریاچه های متعدد که معمولا فصلی هستند

کویرهای ایران برعکس تصور اغلب مردم تنها از رمل تشکیل نشده و بخشهای زیادی از کویرهای و بیابانهای ایران فاقد رمل میباشند
در نقاط فاقد رمل رانندگی گاها بسیار اسان هست. و حتی نیاز به استفاده از کمک سبک و سنگین وجود ندارد. اما شرایط دراین مناطق ناگهان میتواند بسرعت تغییر کند و افراد و خودروها را با خطر جدی مواجه کند
به عقیده بسیاری باتلاقها مهمترین خطر بسیاری از بیابانها هستند

باتلاق-کویر

مناطقی مانند کویر مرکزی ایران مملو از این باتلاقهاست که شاید معروف ترینشان باتلاقهای ریگ جن باشند

اما برای پایین اوردن ریسک خطر باتلاقها چه باید کرد ؟؟؟
ابتدا قبل از ورود به هر بیابانی حوضه و محیط چهارگوشه ان بیابان را از طریق نقشه های توپوگرافی و عکسهای هوایی بررسی کنید

بیابانها معمولا نقاط پستی از نظر ارتفاع هستند. و همین امر باعث میشود رودهایی که در کوهها و ارتفاعات اطراف این دشت ها قرار دارند بسمت مرکز انها سرازیر می شوند که باعث بوجود امدن باتلاقها میشوند. قبل از ورود به هر بیابانی مختصات دقیقی از این رودها را شناسایی کنید

 

باتلاقها گاها در کویر بواسطه رنگ تیره تر قابل مشاهده هستند. اما اینها تنها بخش محدودی از باتلاقهای کویر را تشکیل میدهند

خطرناکترین باتلاق ها در کویر باتلاقهای نمکی هستند. چون در ظاهر تنها با دیدن به هیچ عنوان قابل شناسایی نیستند این باتلاقها در زیر قشر سختی از نمک معمولا پنهان هستند

درکنار باتلاقهای نمکی در کویرهایی از جنس رس نوع دیگری از باتلاق وجود دارد که به ان چربه میگویند. که گلی سیاه رنگ و فوق العاده چسبناک است که در صورت رسیدن اب به ان حتی امکان پیاده عبور کردن از ان وجود ندارد.

 

در سفر های کویر همیشه سعی کنید به صورت گروهی و با برنامه سفر کنید

 

از مجهز بودن به ابزار جک، بیل پوتین بیسیم بلت بکسل قلاب و … و همچنین آب شرب غافل نشوید

 

باتوجه به نکات بالا در بیابان همواره با سرعت پایین حرکت کنید. زیرا حرکت با سرعت بالا گاها باعث میشود شما بواسطه شتاب و اصطکاک پایینتر چند صد متر در باتلاق پیشروی کنید و سپس زمینگیر شوید. که امداد رسانی دراین مرحله بسیار سخت میشود. و حتی میتواند کار امداد رسانی هفته ها به طول بیانجامد.

درهنگام رانندگی در بیابان و مناطقی که احتمال وجود باتلاق را میدهید بطور منظم از اینه به رد چرخ و میزان فرو رفتن ان دقت کنید

 

درصورتی که مشاهده کردید لاستیک شما بیش از ۱۰ سانت فرو میرود ضمن حفط خونسردی سعی کنید با دور زدن با میدان زیاد بدون توقف به عقب تر برگردید. تا به نقطه ای امن برسید و پس از بررسی مسیر و پیدا کردن نقطه امن به ادامه مسیر بپردازید

۴۰عدد گونی خالی در سفرهای اینچنینی در شرایط بحرانی نجات بخش خواهد بود. بدین صورت که با پرکردن انها و کنار هم گذاشتن میتوانید یک پل چند متری درست کنید که بواسطه حرکت روی ان و شتاب اولیه خودرو را ازاد کنید

استفاده از جک هایلیفت به همراه پایه آن و وافل بورد بسیار موثر می باشد.

اگر میلی به خرید وافل بوردهای گرانقیمت ندارید تخته بنایی گزینه مناسبی هست. طول تخته بنایی را به اندازه کمی بیشتر از طول فاصله محور جلو و عقب انتخاب کنید

به هیچ عنوان تا چندین روز بعد از بارش باران به بیابان سفر نکنید چون حجم و وسعت زمینهای باتلاقی شدیدا افزایش پیدا میکند

بافاصله زیاد و حده اقل ۵۰ متر با خودروی پیشتاز حرکت کنید و حتما دو خودروی اول باید ارتباط بیسیم منظم با یکدیگر داشته باشند

به محض اینکه احساس کردید ماشین در مرحله گیر کردن و تپیدن قرار گرفته گاز را رها کنید. اگر هوشیار باشید تنها با یک بکسل چند متری میتوانید بدون فشار زیاد و تلف کردن وقت خودرو را نجات دهید

برای دراوردن خودروی گرفتار قبل از بکسل و تقه کاملا بررسی کنید. دف کرپی رام شاسی و هیچ نقطه ای از خودرو با زمین تماس نداشته باشد و در زمان بکسل از هل دادن و نیروی ان غافل نشوید

برای کشیدن و انتخاب جهت کشیدن کمی وقت بگذارید. گاهی خودرو به جلو و گاه به عقب یا حتی مایل به یکی از این دوجهت باید کشیده شود

درزمان گشت زنی پیاده در کویر به وزن خود اکتفا نکنید. در بسیاری مواقع شما به هیچ وجه فرو نمیرود ولی وزن چند تنی ماشین براحتی گرفتار میشود

بهترین وسیله همراه داشتن یک دیلم درهنگام گشت زنی پیاده هست

درسفرهای خاص اکتشافی پیشروی یک موتور کراس میتواند بسیار کمک رسان باشد. حتی برای پیدا کردن مسیر دور زدن باتلاقها میتواند بسیار کمک باشد

رودهای باتلاقی کویر در نقاطی باریک و در نقاطی سفت تر میشوند. این نقاط را بوسیله گشت زنی پیاده معمولامیتوانید پیدا کنید

از همراه داشتن یک تیفور قدرتمند در گروه غافل نشوید. تیفور بواسطه توان کشیدن در تمامی جهات گاها از وینچها کارایی بیشتری دارد

درزمینهای سست از حرکت روی رد خودروی جلو اجتناب کنید و بافاصله چند سانت از کنار ان خط حرکت کنید

لندرور

 

و در آخرمناطق باتلاقی دراکثر ماه های سال مملو از حشرات موذی و زنبور هستند..لذا برای جلوگیری از گزش و حساسیت پمادهای ضد گزش و دفع حشرات به همراه داشته باشید.

برگرفته از نوشته های استاد محقق و گوهرشناس آقای حسین پالوی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *