پاجرو, خودرو

پاجرو ، بررسی تاریخچه و نسل های آن

پاجرو نسل اول

در نیمه دوم قرن بیست که ساخت خودروی دودیفرانسیل و suv رونق بسیاری پیدا کرده بود. شرکت ژاپنی میتسوبیشی تصمیم به تولید یک شاسی بلند با امکانات رفاهی برای رقابت با همتایان خود نیسان و تویوتا گرفت.

این نام برگرفته از لئوپاروس پاجروز، یک گربه بومی منطقه فلات پاتوگونای جنوبی آرژانتین می‌باشد.

اولین نمونه پاجرو در سال 1973 در نمایشگاه خودرو توکیو رونمایی شد. و سپس بعد پنج سال در  1978 تصمیم به تولید آن گرفته شد.

در سال 1982 نسل اول آن به بازار جهانی ارائه شد. و در سال 1985 در سومین تلاش خود مقام اول مسابقات داکار پاریس را کسب نمود. و مجموعا 12 مرتبه مقام قهرمانی را کسب نموده که رکورد جهانی را در درست دارد. که تاثیر بسیار مثبتی بر شهرت و فروش پاجرو در سطح جهانی گذاشت.

قهرمانی پاجرو در داکار فرانسه 1985

 

میتسوبیشی پاجرو، از سال 1982 میلادی تا به امروز، در چهار نسل مختلف به بازار عرضه شده است. تمامی نسل‌های این خودرو، کم‌ و بیش در بازار ایران حضور دارند. اما محبوب‌ترین مدل‌های این خودرو در بازار کشور ما ، نسل‌های دوم (مونتاژ) و چهارم (وارداتی) آن است که توسط شرکت «بهمن خودرو» به بازار عرضه شده‌اند. نسل اول پاجرو، بین سال‌‌های 1982 تا 1991 به بازار جهانی عرضه شد. و پس از آن، نسل دوم این خودرو تا سال 1999 روی خط تولید کمپانی میتسوبیشی قرار داشت.

در برهه‌ای بین سال‌های 2005 تا 2007 بهمن خودرو وظیفه مونتاژ نسل دوم پاجرو را در بازار کشور بر عهده داشت.

به همین دلیل، نسل دوم پاجرو هم به‌صورت وارداتی و هم مونتاژ داخل در بازار کشور یافت می‌شود. نسل سوم پاجرو، کمیاب‌ترین نسخه از این خودرو در بازار کشور است؛ چراکه تنها بین سال‌های 1999 تا 2006 تولید شد. و در بازار ایران نیز تنها مدل‌های 2006 آن موجود هستند. در آخر، به آخرین نسل پاجرو می‌رسیم. که آن هم به‌صورت وارداتی و در سال 2008 توسط بهمن خودرو به بازار عرضه شد.
نسل چهارم پاجرو، پیشرفته‌ترین و کامل‌ترین مدل این خودرو است و آن را باید اصلی‌ترین رقیب تویوتا لندکروزر پرادو در بازار دانست. پاجرو نسل چهارم در بازار ایران با قوی‌ترین موتور خود که یک موتور 3.8 لیتری V6 تنفس طبیعی است، پا به عرصه رقابت گذاشت که می‌تواند 270 اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. قدرت موتور با استفاده از گیربکس 5 دنده خودکار به هر چهار چرخ این خودرو انتقال پیدا می‌کند تا در نهایت پاجرو نسل چهارم برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، به زمانی حدود 10 ثانیه نیاز داشته باشد.

جدا از طراحی جذاب و کیفیت بالا، آنچه نسل آخر میتسوبیشی پاجرو را از سایر خودروهای شاسی‌بلند بازار متمایز می‌کند توانایی آفرودی بالای آن است

پاجرو در 4 نسل از سال 1982 تولید و نهایتا به علت کاهش فروش در سال های گذشته میتسوبیشی تصمیم به توقف تولید پس 39 سال با تولید حدود 3.3 میلیون دستگاه در سال 2021 گرفت شد

نسل اول L040 (1982-1991)

این نسل نخستین نسل پاجرو است. و علاوه بر تولید در ژاپن در فیلیپین ، چین و کره جنوبی نیز مونتاژ شد. ابتدا در نسخه 3 درب با فاصله محور 92.5 اینچ و سپس نسخه 5 درب نیز با فاصله 106.1 اینچ تولید شد. سیستم تعلیق در جلو از نوع جناقی و در عقب شمش است و دارای شاسی نردبانی است

 

پاجرو نسل اول

 

 

پاجرو نسل اول دوکابین

پاجرو نسل اول در ایران معروف به بهداری

پاجرو نسل اول پنج درب

پاجرو نسل اول پنج درب

در این نسل از گیربکس های دستی ، اتوماتیک و موتورهای

2.0 لیتری چهار سیلندر بنزینی با کد 4G63

2.6  لیتری چهار سیلندر بنزینی با کد 4G54 با قدرت 114HP در دور 5000 و گشتاور 198N.M در دور 3000

3.0 لیتری شش سیلندر بنزینی با کد 6G72  دارای 12 سوپاپ و با قدرت 146HP و 235N.M

2.3  لیتری چهار سیلندر دیزل با کد 4D55

2.3 لیتری چهار سیلندر توربو دیزل 4D55T

2.5 لیتری چهار سیلندر توربو دیزل 4D56T

استفاده شده است.

همچنین خودرو هیوندای گالوپر از سال 1991 تا 2003 از پلتفرم پاجرو نسل یک و موتور های 3.0 بنزین  و 2.5 لیتری دیزل شرکت میتسوبیشی استفاده نمونده است

نسل اول پاجرو نیز غالبا با موتور 4 سیلندر وارد ایران شد و اغلب در اختیار ارگان ها دولتی از جمله بهداری ها قرار گرفت و به همین علت در ایران معروف به پاجرو بهداری می باشد، در سال های آتی خودرو مزایده و در اختیار مردم قرار گرفت

و بعضا دارای کولر دوال، دیفرانسیل کلاچ دار، کنترل کروز ، شیشه های برقی و صندلی جک دار، می باشد.

 

نسل دوم V20 (1991-1999)

این نسل از سال 1991-1999 در ژاپن تولید و عرضه گشت

علاوه بر ژاپن نیز در

فیلیپین 2008-1993

کلمبیا 2012-1994

چین تاکنون-1997

ایران 2007-2005 بهمن خودرو

تولید و مونتاژ شد

نسل دوم با یک بدنه بزرگتر در چهار مدل 3 درب پشت فلزی ، 3 در کروکی (کانواس) ، هایروف نیمه بلند و هایروف بلند 5 در با فاصله محور های 107.3 و 95.3 اینچ تولید شد.

در این مدل از ترمز ABS با چهار چرخ دیسک ، چهار فنر لول ، قفل دیفرانسیل ، سیستم کنترل هوشمند محور جلو به نام SUPER SELECT 4WD که برای اولین بار توسط میتسوبیشی ابداع شد. و کمک های الکترونیکی با سه وضعیت سخت ، متوسط ، نرم  کیفیت سواری و هندلینگ را بسته به شرایط جاده از طریق سوئیچ کنسول مرکزی تغییر داد.

شرکت بهمن خودرو از مدل 2005 تا 2007 با موتور 3.5 لیتری  و اتاق 5 در به همراه گیربکس پنج دنده اتوماتیک و چهار دنده دستی مونتاژ شد.

موتور های نصب شده

موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری بنزینی با کد 4G64 با قدرت 155HP در دور 5250 و گشتاور 221N.M در دور 4000

موتور 4 سیلندر  2.6 لیتری بنزینی با کد 4G54 با قدرت 114HP در دور 5000 و گشتاور 198N.M در دور 3000

موتور 6 سیلندر 3 لیتری بنزینی با کد 6G72  مدل 12 سوپاپ با قدرت 146HP و گشتاورر 235N.M مدل 24 سوپاپ قدرت 178HP و گشتاور 255N.M

موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری بنزینی با کد 6G74 با قدرت 186HP در دور 4750 و گشتاور 306N.M در دور 3.750 موتور مورد استفاده مونتاژ بهمن خودرو (در گذشته برعکس حال موتورهایی با قدرت بالا وارد و مونتاژ میکردند)

موتور 4 سیلندر  2.5 لیتری توربو دیزل با کد 4D56

موتور 4 سیلندر  2.8 لیتری توبو دیزل با کد 4M40

 

 

پاجرو نسل دوم سه درب سقف فلزی

 

 

پاجرو نسل دوم اتاق کانواس

پاجرو هایروف نسل دوم

 

پاجرو مونتاژ بهمن خودرو

پاجرو مونتاژ بهمن خودرو

 

نسل سوم ( 2006-1999) V60

نسل سوم سال 1999 در ژاپن و اواخر سال 2000 به بازارهای جهانی صادر شد

در این نسل از بدنه عریض تر با ارتفاع کمتر از سطح زمین و شاسی مونوکوک (یکپارچه) به همراه شاسی نردبانی برای افزایش استحکام پیچشی و نرمی کابین و ایمنی بیشتر در تصادفات استفاده شد. همچنین باک سوخت پاجرو جابجا شد تا توزیع وزن و ارتفاع از زمین بهبود پیدا کند. در این نسل دارای دو صندلی در ردیف سوم به صورت تاشو می باشد.

سیستم SUPER SELECT (SS4) نیز اصلاح و بروز رسانی شد. بدین صورت که نسبت گشتاور بین محور عقب و جلو بین 37 تا 67 درصد متغییر است. و همچنین در صورت نیاز تقسیم 50/50 بسته به شرایط که به صورت الکترونیکی تغییر پیدا می کند.

سه نوع گیربکس پنج سرعته دستی ، گیربکس اتوماتیک 4 سرعته INVECS-II اختصاصی میتسوبیشی و گیربکس 5 سرعته INVECS-II تیپرونیک اختصاصی داده شده است.

این نسل از انبوه موتورهای 2.5 لیتری تا 3.8 لیتری بهره برده است، در ابتدا موتور 3.5 لیتری و 3.8 لیتری برای باازار آمریکا شمالی در نظر گرفته شد. در کشور ما از پاجرو سوم به تعداد محدود وارد شده است

این نسل در دو کلاس 3 در و 5 در تولید شده که دارای موتورهای

3.0 لیتری شش سیلندر بنزینی با کد 6G72 قدرت 178HP و گشتاور 255N.M

3.5 لیتری شش سیلندر بنزینی با کد 6G74 با قدرت 186HP در دور 4750 و گشتاور 306N.M در دور 3.750 موتور

3.8 لیتری شش سیلندر بنزینی با کد 6G75 قدرت 250HP در دور 6000 و گشتاور 329N.M در دور 2750

2.5 لیتری چهار سیلندر دیزل با کد 4D56

2.8 لیتری چهار سیلندر دیزل با کد 4M40

3.2 لیتری چهار سیلندر دیزل با کد 4M41

 

پاجرو نسل سه در ایران

پاجرو نسل سه در ایران

 

میتسوبیشی پاجرو نسل سه

میتسوبیشی پاجرو نسل سه

نسل چهارم ( 2021-2006) V80

نسل چهارم در سپتامبر2006 در نمایشگاه اتومبیل پاریس رونمایی شد. سیستم SUPER SLECT II و تعلیق همان نسل سوم (عقب فنرهای لول غیرمستقل  و جلو تعلیق مستقل) همچنین استفاده شد. شاسی مونوکوک نیز نسبت به نسل قبل بهبود پیدا کرد. و این نسل در زمان تولید دو مرتبه فیس لیفت شد.

سیستم ESP ، EBD  و همچنین ایربگ های دو مرحله ای جلو و جانبی برای بالا بردن ایمنی اضافه گردید.

در این نسل از موتورهای

3.0 لیتری شش سیلندر بنزینی با کد 6G72 قدرت 178HP و گشتاور 255N.M

3.5 لیتری شش سیلندر بنزینی با کد 6G74 با قدرت 186HP در دور 4750 و گشتاور 306N.M در دور 3.750

3.8 لیتری شش سیلندر بنزینی با کد 6G75 قدرت 250HP در دور 6000 و گشتاور 329N.M در دور 4750

3.0 لیتری شش سیلندر بنزینی با کد 6B31 با قدرت 227HP در دور 6750 و گشتاور 291N.M در دور 4.750 بازار چین

2.4 لیتری شش سیلندر بنزینی با کد 4G64 با قدرت 155HP در دور 5250 و گشتاور 221N.M در دور4000 بازار چین

و با گیربکس های 5 سرعته دنده ای و 4 و 5 سرعته اتوماتیک عرضه شد

در اگوست 2019 عرضه اخرین نسخه پاجرو با تولید 700 در ژاپن دستگاه قطع شد. و با اعلام  کمپانی میتسوبیشی سال 2021 پس از 39 سال تولید پاجیرو برای همیشه متوقف می شود.

پاجرو نسل چهار

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *