آفرود, سفر

نکاتی درباره سفر و رانندگی در شریط برفی و برف گیر شدن خودروهای دو دیفرانسیل

پاژن

قبل از هر نکته ای لازم هست بدانید خودروی شما هر چقدر پیشرفته وپرقدرت و بروز باشد اگر نکات کلیدی را در شرایط خاص رعایت نکنید براحتی ممکن است گیر کند و چه بسا خطر آفرین هم بشود
1- اولین نکته در رانندگی شرایط خاص آرامش و حفظ خونسردی و البته اعتماد بنفس در انجام واکنش صحیح است. اگر به دلیلی عصبانی ، اشفته یا پر استرس هستید از رانندگی در شرایط خاص اجتناب کنید.
2- انتخاب لاستیک مناسب با آج بلند و مناسب برای حرکت در برف الزامیست.
شاید سایز لاستیک شمابزرگ وحتی نو باشد اما دارای اج مناسبی برای حرکت در زمینهای برفی نباشد
3- داشتن دیفلاک قدرت بالا و لاستیک ایده ال کمک زیادی خواهد کرد.

4- برای حرکت در مسیرهای برفی از داشتن زنجیر چرخ برای چهار چرخ غافل نشوید.

5- همیشه قبل از سفر به صورت آزمایشی زنجیر را بر روی چرخ ها ببندید. که هم از نحوه بستن آن مطمئن شوید و هم از سالم بودن آن

6- سعی کنید قبل از گیر کردن در برف زنجیرچرخ را نصب کنید.

این دیدگاه که خودروی دویفرانسیل با لاستیک خوب نیاز به زنجیر ندارد یک اشتباه بزرگ است.

زنجیرچرخ

زنجیرچرخ

7- در شرایط خاص میتوانید با رد کردن طناب از داخل رینگ خودرو و گره زدن ان و ساختن چند حلقه اقدام به ساخت زنجیر چرخ اظطراری بکنید
8- شرایط سفر برفی را درست مانند صعود زمستانی یک کوهنورد در نظر بگیرید. و تجهیزات کمپینگ زمستانی را حتما به تعداد سر نشینان خودرو داشته باشید
9- کیسه خواب مناسب زمستان و برف نه بهاره
لباس گورتکس در صورت نبود بادگیر ضد اب همراه داشته باشید
پوتین مناسب داشته باشید در صورت نبود چکمه های ساق بلند پلاستیکی گزینه مناسبی هستند
این مهم هست که بدنتان خشک بماند
چندین جوراب همراه داشته باشید
اگر از چکمه پلاستیکی استفاده میکنید روی جوراب اول یک کیسه فریزر بکشید و سپس جوراب دوم را بپوشید

10- از همراه داشتن یک کوله سبک بهمراه کنسرو اب و غذا و کلاه طوفان غافل نشوید.

نکته به هیچ عنوان برف نخورید. زیرا باعث پایین امدن دما و از بین رفتن املاح بدن و تضعیف سریعتر بدنتان میشود و همچینین برف دارای آلودگی بسیار بالایی می باشد. در صورت لزوم برف را اب کنید و بعد بخورید.

11-باک سوخت خودرو را قبل سفر کاملا پربکنید و پیشبینی ماندن در راه را همیشه در نظر بگیرید.

از ضد یخ به میزان کافی در رادیاتور اطمینان حاصل کنید

12-قبل از سفر از میزان ضد یخ شیشه شور خودرو و سلامت برفپاکنها اطمینان حاصل فرمایید.

13- از سلامت چراغ ها و پروژکتورها اطمینان حاصل نمایید

توان باتری‌ها در سرما کاهش پیدا می‌کند. از درست کار کردن این عضو حیاتی خودروی‌تان اطمینان حاصل کنید.

پاترول

14- از همراه داشتن بیل مناسب نه تزیینی و کلنگ دوسر غافل نشوید و به امید بیل دیگر خودرو ها نباشید.

15- سیم بکسل یا بلت و شگل جک آچار و …

16- مسیر سفر خود را باچند نفر ازدوستان و خانواده در میان بگذارید. حتی المقدور نقشه منطقه مورد نظر سفر را قبل از سفر بررسی کنید و موقعیت روستاها و جاده های اطراف مسیر را بررسی کنید.
17-  گاهی خودروی شما گیر کرده و یا میخواهید محیط پیرامون خودرو را بررسی کنید. قبل از پیاده شدن از خودرو محیط پیرامون را از نظر خطر حمله گرگ سگ گرگ و کفتار بررسی کنید. در این شرایط یک چوبدستی همیشه همراه داشته باشید. حیوانات وحشی در حاشیه جاده های برفی بارها باعث فاجعه شده اند

18- همواره در طول سفر تمامی شیشه ها تمیز باشند. و داشتن دید کافی در طول سفر در مسیرهای بیراهه و خصوصا پیچها بسیار ضروریست

نکته میتوانید با مالیدن پیاز به شیشه ها از بیرون تا حد زیادی مانع یخ زدن شیشه ها بشوید

19استفاده از عینک افتابی را به منظور پایین آوردن میزان انعکاس نور و اشعه uv هرگز فراموش نکنید

20- در شرایط خاص ممکن هست مجبور باشید برای ساعتها راه بروید در اینصورت درست کردن کفش برفی را توصیه میکنیم.
به این صورت که بوسیله چند تکه چوب شکلی مانند اشک درست میکنید. با نوار پارچه ای یا چسب قوی اتصالات را میبندید و سپس قسمت پنجه کفش هایتان را به این راکتها با بند میبندید. طول این راکت ها بسته به وزن افراد متغیر هست مثال فردی با حدود ۷۰ تا ۸۰ کیلوگرم وزن به طولی حدود ۵۵ سانت و فردی با وزن ۸۰ تا ۱۰۰ به طولی حدود ۶۰ سانت نیاز دارد.

 

21- در پیچهای فراموش نکنید فرمانپذیری خودرو در شرایط لغزنده بودن مسیر بدرستی انجام نمیشود. به هیچ عنوان فرمان را تا انتها نپیچانید . برای چرخش ها محور گردش بزرگتری را در نظر بگیرید
22- از تنظیم باد چرخها و کم کردن ان غافل نشوید
23- ترمزها در سطوح لغزنده یک نهم شرایط معمول عمل میکنند. بنابراین علاوه برحرکت و کنترل خودرو با دنده از کمترین میزان ترمز زدن استفاده کنید و در صورتی که نیاز به ترمز داشتید کمتر از نیمی از پدال را فشار دهید

24-راننده باید آنچنان ترمز کند که چرخ ها قفل نشوند چون قفل شدن چرخها نه تنها مسیر توقف را طولانی بلکه فرمان را نیز از کنترل خارج می کند.

25- در صورت گیرکردن و توقف از روشن نگه داشتن خودرو به صورت دائم خودداری کنید. هر چند دقیقه یکبار به مدت دو دقیقه خودرو را روشن نمایید. این اعداد بر اساس برودت هوا متغییر است.

26- از تمیز بودن اگزوز و داخل برف نبودن اگزوز در هنگام توقف اطمینان حاصل نمایید تا باعث خفگی نشود

27- باید مقداری از توجه خود را به راننده های مقابل و پشت سر معطوف کند زیرا امکان دارد که رانندگان دیگر، رعایت شرایط خاص را نکرده و وی را به مخاطره افکنند

29-اگر خودرو از دست شما خارج شد سعی کنید خونسردی خود را کاملاً حفظ کرده و بلافاصله پدال گاز را رها کنید. و فرمان را در جهت مسیر سرخوردن نگاه داشته که کمک بیشتری به چرخ های جلو بدهید تا به زمین بچسبد. و به هیچ وجه ترمز نکنید، زیرا اتومبیل بیش از حد از کنترل خارج می شود.
30- همواره در حرکت خودرو با دور پایین و ارام حرکت کنید. و میزان هرزه گردی بواسطه تغییر سرعت را به حده اقل برسانید

31-  دو تا ۳ روز افتابی بعد از بارش ها روزهای خطرناکی هستند.

زیرا هم خطر بهمن بیشتر میشود هم بخشی از برف آب میشود و در شب دوباره یخ میزند که به ان در اصطلاح یخ سیاه میگویند و سخت ترین نوع رانندگی بر روی چنین بستری هست.
31- قبل از ورود به جاده هایی که دره ها ختم میشوند بستر را بررسی کنید که زیر برفها یخ سیاه پنهان نشده باشد.
چه بسا چند متر جاده بستری قابل تردد داشته باشد و در ادامه غیر قابل عبور باشد. در این حالت شما علاوه بر ناتوان بودن در توقف خودرو قادر به بازگشت هم نخواهید بود

32- در محل هایی که احتمال گیر افتادن دارید به صورت کامل توقف نکنید. تا به نقطه امن برسید
33- در سربالایی های کوهستانی باریک همیشه تا نهایت توان ماشین پیش نروید و زمانی که دیدید خودرو برای حرکت به بیش از ۷۰درصد توان خود نیاز دارد شرایط را برای دور زدن بررسی کنید.

بسیاری از اتفاقات زمانی رخ میدهد که شما نه توان پیشروی دارید نه جا و شرایط ایمن برای دور زدن

34- خطر ریزش بهمن و سنگ را همواره جدی بگیرید. از بوق زدن در جاده های کوهستانی خودداری کنید حتی بیس بلند ضبط شما میتواند گاهی باعث ریزش سنگ یا بهمن بشود.

35- به انباشت برف بر اثر وزش باد، باد نما گویند. بادنماها معمولا در پیج های جاده های کوهستانی تشکیل می شود.

بادنماها به راحتی مانند یک بهمن می توانند بخشی از مسیر را مسدود کنند. که جهت باز نمودن مسیر به زمان و صرف توان بدنی بالایی دارید.

36- مانند تمام سفرهای خاص دیگر از سفر تک خودرویی اجتناب کنید.
37- داشتن دوربین شکاری ، جی پی اس دستی و قطب نمای نظامی ،پتوی نجات ، بخاریهای جیبی مدل زیپو در شرایط خاص میتواند نجات بخش باشد.
38- هرگز در زمستان در مسیرهای فرعی که شناخت کافی از بستر ان ندارید اقدام به سفر نکنید.
39- قبل از سفر حتما توصیه های هواشناسی منطقه مورد نظر را از سایتهای معتبرچک کنید. توصیه اخطارهای هواشناسی رو جدی بگیرید.

برگرفته از نوشته های استاد محقق و گوهرشناس آقای حسین پالوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *