پاژن, خودرو

پاژن ، انواع پاژن

پاژن شش سیلندر دوکابین

پاژن یک خودروی شاسی بلند بیابانی (off-road) دو دیفرانسیل است که در ایران توسط شرکت خودروسازی مرتب ساخته شده. پاژن در اصل کپی خودروی لندرور دیفندر (Land Rover Defender) است که توسط شرکت اسپانیایی سانتانا موتور انجام گرفته و امتیاز ان به مرتب واگذار شده است.

خودرو پاژن طی سالهای ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۴ در ابعاد و مشخصه های بسیار متفاوتی تولید شده که در اینجا سعی می کنیم مختصری از مشخصه های این خودرو بیان کنیم

پاژن از سال ۱۳۷۰ توسط مرتب خودر با همکاری سانتانا موتور اسپانیا تولید شد که این خودرو همون لندرور سری سه ارتقا یافته توسط سانتانا است که توی اسپانیا به اسم سانتانا سری ۴ شناخته می شود

کمپانی سانتانا در سال ۱۳۷۴ به دلیل تولید قطعات برای کمپانی سوزوکی مجبور به فروش امتیاز تولیدسانتانا سری ۴ به شرکت مرتب خودرو شد. و از اینجا شرکت مرتب صاحب امتیاز خودرو پاژن شد که تا حدودی مشابه دیفندر انگلستان بود.

پاژن سانتانا ۱۳۷۴- ۱۳۷۰ مدرنیزه 1 (معروف به پاژن محور کوتاه طول محور هم اندازه لندرور سری)

موتور سانتانا : همان موتور لندرور که پیستون گود شده و حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی شده است

شاسی و اصل اتاق تقریبا لندرور می باشد که در قسمت جلو دی ها و شیشه ها به روزتر شده است

کاربراتور دو دهنه وبر

گیربکس مشابه لندرور ۴ دنده می باشد

دیفرانسیل تقریبا مشابه لندرور ولی مقداری سرعتی تر شد.

مابقی مشخصات تقریبا مشابه لندرور سری 3 می باشد

"پاژن سانتانا

 

پاژن سانتانا

 

 

سانتانا 1378-1375 مدرنیزه 2 (پاژن سانتانا محور بلند)

این مدل از سانتانا دارای مشخصه های زیر نسبت به مدل  قبلی می باشد.

محور بلندتر

گیربکس (پنج دنده جلو سانتانا)

فرمان هیدرولیک

فنر پارابولیک

میل موجگیر جلو

پاژن مگا موتور یا پاترولی (موتور وانت نیسان)

موتور پاترول ۱۳۸۲-۱۳۷۸: علاوه بر استیشن ۷ نفره ، نیم تن و وانت دو کابین (اولین پاژن دوکابین تولید شده) نیز تولید شد

استفاده از موتور z24

  • شتاب بهتر
  • سرعت بیشتر
  • مکانیک و قطعه فراوان تر
  • استقامت کمتر موتور
  • توان افرود کمی ضعیف تر

گیربکس پنج دنده هیوندای (گیربکس ضعیف و نسبتا پرهزینه)، ابعاد بزرگ و وزن بالا این گیربکس در مواقع پرتنش منجرب به ایجاد مشکل برای شاسی می شود.

اتصال بین گیربکس اصلی و کمک به صورت زنجیری می باشد

تعداد محدودی نیز گیربکس پاترول (1380-1378) نصب شده که گیربکس به مراتب بهتر و با دوام تری دارد. و دارای دیسک چرخ عقب نیز می باشد

در نسخه دوکابین مگا موتور نسبت به اتاق تک کابین (هفت نفره و وانت تک کابین) میل موجگیر عقب نصب و محل گوشواره‌ها عقب تغییر و ارتقا یافته ، و همچنین شاسی خودرو در محل های تحت فشار دوبل شده است.

مشخصه بارز دستگیره درب ها که مشابه با خودرو پژو می باشد.

مابقی ارکان خودرو تقریبا با سانتانا یکی می‌باشد (تفاوت های جزیی مثل سیستم ترمز)

لازم به ذکر هست تولید اتاق هفت نفره و نیم تن در سال ۱۳۸۲ به صورت رسمی به اتمام رسید. اما در سال های آتی تعداد محدودی برای ارگان های نظامی تولید شد که همگی مزایده شده اند.

پاژن-پاترولی

پاژن مگا موتور ( پاترولی) هفت نفره

پاژن دوکابین

پاژن دوکابین مگا موتور

پاژن دوکابین چهارسیلندر

 

پاژن v6

تولید این مدل از سال 83 شروع شد و تا سال 91 ادامه یافت، موتور نصب شده از نمونه نصب شده بر روی هیوندای گالوپر و میتسوبیشی پاجرو نسل دوم می باشد

تیپ GLD : دوکابین وانت

تیپ GLV : دوکابین استیشن تولید فقط از 83 تا اوایل 87

تعداد و آرایش سیلندرها : ۶ سیلندر V شکل

حجم سیلندرها : ۲۹۷۲سانتیمتر مکعب

قطر سیلندر : ۱/۹۱ میلی‌متر

کورس پیستون : ۷۶ میلی‌متر

نسبت تراکم : ۱: ۹/۸

حداکثر قدرت : ۱۶۱اسب بخار در۵۰۰۰درو در دقیقه

حداکثر گشتاور:۵/۲۴ کیلوگرم متر در ۲۵۰۰دور در دقیقه

انژکتوری، تزریق چند نقطه‌ای ( MPI )

 

تعلیق : چهار فنر لول

سیستم تعلیق جلو : مکانیزم بازوهای طولی با پنهارد (تری لینک)

سیستم تعلیق عقب : مکانیزم ۴ اهرمه با پنهارد ( تری لینک )

ترمز : هیدرولیکی با کمک بوستر و چهار چرخ دیسک

دینام 90 آمپر

گیربکس 5 دنده

گیربکس کمک

  • تعداد دنده : 2
  • ضریب کمک سبک 1
  • ضریب کمک سنگین 1/2

 

تغییرات پاژن شش سیلندر در سال 85

دیفرانسیل : از 83 تا 85 دیفرانسیل لندروری سری و از اواسط 85 به بعد دیفرانسیل معروف به موسویی استفاده شده است.
همچنین داشبورد جدید و صندلی ها با نمونه خودرو موسو تعویض شد.
رینگ ها نیز به آلومینیوم شش پیچ تغییر پیدا کرد

جهت وکیوم شدن اتاق نیز دریچه های هواکش زیر شیشه حذف و  پنجره عقب در نسخه پیکاپ به شیشه یک تکه تبدیل شد

محل زاپاس بند در نسخه های پیکاپ از داخل بار به روی درب عقب تغییر پیدا کرد

 

مزایا پاژن شش سیلندر

  • سرعت بالا
  • شتاب مناسب
  • موتور پرقدرت
  • افرود خوب
  • سیستم تعلیق نسبتا نرم

معایب

ضعف شاسی

ناهماهنگی ارکان فنی به صورت محسوس

استهلاک بالا

با توجه به دلیل عدم واردات نمونه اصلی (لندرور دیفندر) و تعداد کم خودروهای پیکاپ شش سیلندر و توانمند در کشور ، خودرو پاژن وی 6 تبدیل به گزینه اجباری شده است ، البته تعمیرگاه تخصصی تو کشور دایر شده که تا حدودی نقص ها را برطرف کرده و این مدل تبدیل به خودرو نسبتا ایده ال می کنند.

"<yoastmark

"<yoastmark

پاژن هرور

پاژن هرور با موتور دیزل که نمونه موتور نصب شده روی وانت فوتون می باشد. تولید این مدل بسیار محدود می باشد

"<yoastmark

 

پست های مرتبط

یک فکر در مورد “پاژن ، انواع پاژن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *