پاژن یک خودروی شاسی بلند بیابانی (off-road) دو دیفرانسیل است که در ایران توسط شرکت خودروسازی مرتب ساخته شده. پاژن در اصل کپی خودروی لندرور دیفندر (Land Rover Defender) است که توسط شرکت اسپانیایی سانتانا موتور انجام گرفته و امتیاز آن به مرتب واگذار شده است.
خودرو پاژن طی سالهای ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۴ در ابعاد و مشخصه های بسیار متفاوتی تولید شده که در اینجا سعی می کنیم مختصری از مشخصه های این خودرو بیان کنیم
پاژن از سال ۱۳۷۰ توسط مرتب خودر با همکاری سانتانا موتور اسپانیا تولید شد که این خودرو همون لندرور سری سه ارتقا یافته توسط سانتانا است و در اسپانیا به اسم سانتانا 2500 شناخته می شود
کمپانی سانتانا در سال ۱۳۷۴ به دلیل تولید قطعات برای کمپانی سوزوکی مجبور به فروش امتیاز تولید سانتانا سری 2500 به شرکت مرتب خودرو شد. و از اینجا شرکت مرتب صاحب امتیاز خودرو پاژن شد که تا حدودی مشابه دیفندر انگلستان بود.
پاژن سانتانا ۱۳۷۴- ۱۳۷۰ مدرنیزه 1 (معروف به پاژن محور کوتاه طول محور هم اندازه لندرور سری)
موتور سانتانا : همان موتور لندرور که پیستون گود و ارتفاع پیستون کوتاه تر شده و حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی شده است
(در سر سیلندر، میل لنگ، تایمینگ نیز دارای تغییرات جزیی می باشد که غالبا از موتور دیفندر 2/5 لیتری الگو گرفته شده است)
شاسی و اصل اتاق تقریبا لندرور می باشد که در قسمت جلو اتاق ها و شیشه ها به روزتر شده است (کپی شده از لندرور استج وان و دیفندر های اولیه)
کاربراتور دو دهنه ایتالیایی وبر 32/34 dmtl (ساخته شده در شعبه اسپانیا)
گیربکس مشابه لندرور ۴ دنده می باشد
دیفرانسیل تقریبا مشابه لندرور ولی مقداری سرعتی تر شد.
(ضریب 11 43)
ترمز های جلو دیسکی و بوستر و پمپ دوبل (مشترک با دیفندر های 2/5 لیتری)
رادیاتور ها با توجه به تغییرات اتاق تغییر یافته است
داشبورد و پنل کیلومتر جدید (مشابه با دیفندرهای دهه هشتاد و نود میلادی)
نصب دسته راهنما و دسته برف پاک کن
تغییر در تودوزی
مابقی مشخصات تقریبا مشابه لندرور سری 3 می باشد
سانتانا 1378-1375 مدرنیزه 2 (پاژن سانتانا محور بلند)
این مدل از سانتانا دارای مشخصه های زیر نسبت به مدل قبلی می باشد.
محور بلندتر
گیربکس (پنج دنده جلو سانتانا) (گیربکس LT85 استفاده شده در دیفندر های 8 سیلندر دهه هشتاد و نود میلادی)
تغییر گاردان ها (مشترک با گاردان دیفندر های دارای گیربکس LT85)
فرمان هیدرولیک
فنر پارابولیک
میل موجگیر جلو
رینگ های جدید با افست منفی
تغییر در برش گلگیر های عقب و جلو (بزرگ تر شدن برش بیرونی جهت عدم برخورد لاستیک ها با گلگیر)
نصب فندر (بچه گلگیر)
نصب پلوس خلاص کن به صورت فابریک از کارخانه
تغییر سپر جلو
نصب سپر عقب
پاژن مگا موتور یا پاترولی (موتور وانت نیسان)
موتور پاترول ۱۳۸۲-۱۳۷۸: علاوه بر استیشن ۷ نفره ، نیم تن و وانت دو کابین (اولین پاژن دوکابین تولید شده) نیز تولید شد
تغییر ایجاد شده نصب به مدل قبل
استفاده از موتور z24
- شتاب بهتر
- سرعت بیشتر
- مکانیک و قطعه فراوان تر
- استقامت کمتر موتور
- توان افرود کمی ضعیف تر
گیربکس پنج دنده هیوندای گالوپر
اتصال بین گیربکس اصلی و کمک به صورت زنجیری می باشد
تعداد محدودی نیز گیربکس پاترول (1380-1378) نصب شده که گیربکس به مراتب بهتر و با دوام تری دارد. و دارای دیسک چرخ عقب نیز می باشد
در نسخه دوکابین مگا موتور نسبت به اتاق تک کابین (هفت نفره و وانت تک کابین) میل موجگیر عقب نصب و محل گوشوارهها عقب تغییر و ارتقا یافته ، و همچنین شاسی خودرو در محل های تحت فشار دوبل شده است.
دیفرانسیل های مشترک با مدل های قبل مشترک می باشد اما در مدل های گیربکس هیوندای محل دیفرانسیل ها در عقب از سمت چپ به وسط
و در قسمت جلو از چپ به راست تغییر یافت
مشخصه بارز دستگیره درب ها که مشابه با خودرو پژو می باشد.
مابقی ارکان خودرو تقریبا با سانتانا یکی میباشد (تفاوت های جزیی مثل سیستم ترمز)
بوستر و ترمز چرخ های عقب تغییر یافته است
لازم به ذکر هست تولید اتاق هفت نفره و نیم تن در سال ۱۳۸۲ به صورت رسمی به اتمام رسید. اما در سال های آتی تعداد محدودی برای ارگان های نظامی تولید شد که همگی مزایده شده اند.
پاژن v6
تولید این مدل از سال 83 شروع شد و تا سال 91 ادامه یافت، موتور نصب شده از نمونه نصب شده بر روی هیوندای گالوپر و میتسوبیشی پاجرو نسل دوم می باشد
تیپ GLD : دوکابین وانت
تیپ GLV : دوکابین استیشن تولید فقط از 83 تا اوایل 87
تعداد و آرایش سیلندرها : ۶ سیلندر V شکل
حجم سیلندرها : ۲۹۷۲سانتیمتر مکعب
قطر سیلندر : ۱/۹۱ میلیمتر
کورس پیستون : ۷۶ میلیمتر
نسبت تراکم : ۱: ۹/۸
حداکثر قدرت : ۱۶۱اسب بخار در۵۰۰۰درو در دقیقه
حداکثر گشتاور:۵/۲۴ کیلوگرم متر در ۲۵۰۰دور در دقیقه
انژکتوری، تزریق چند نقطهای ( MPI )
(سیستم انژکتور و ECU به هیوندای گالوپر مشترک می باشد)
تعلیق : چهار فنر لول
سیستم تعلیق جلو : مکانیزم بازوهای طولی با پنهارد (تری لینک)
سیستم تعلیق عقب : مکانیزم ۴ اهرمه با پنهارد ( تری لینک )
ترمز : هیدرولیکی با کمک بوستر و چهار چرخ دیسک
دینام 90 آمپر
گیربکس 5 دنده
گیربکس کمک
- تعداد دنده : 2
- ضریب کمک سبک 1
- ضریب کمک سنگین 1/2
گیربکس با هیوندای گالوپر مشترک میباشد و غالب قطعات با گیربکس پاژن مگاموتور نیز مشترک است
دارای شیب سنج و قطب نما
سیستم تهویه دستی و کولر
تغییرات پاژن شش سیلندر در سال 85
دیفرانسیل : از 83 تا 85 دیفرانسیل لندروری سری و از اواسط 85 به بعد دیفرانسیل معروف به موسویی (ضریب 9 43) استفاده شده است.
همچنین داشبورد جدید (از سال 83) و صندلی ها با نمونه خودرو موسو (از سال 85) تعویض شد.
رینگ ها نیز به آلومینیوم شش پیچ تغییر پیدا کرد
جهت وکیوم شدن اتاق نیز دریچه های هواکش زیر شیشه حذف (از سال 1383) و پنجره عقب در نسخه پیکاپ به شیشه (از سال 1385) یک تکه تبدیل شد
محل زاپاس بند در نسخه های پیکاپ از داخل بار به روی درب عقب تغییر پیدا کرد
ترمزهای عقب از مدل کاسه ای (مشترک با ون هیوندای) به دیسکی تغییر یافت
مزایا پاژن شش سیلندر
- سرعت بالا
- شتاب مناسب
- موتور پرقدرت
- افرود خوب
- سیستم تعلیق نسبتا نرم
معایب
ضعف شاسی
ناهماهنگی ارکان فنی به صورت محسوس
استهلاک بالا
با توجه به دلیل عدم واردات نمونه اصلی (لندرور دیفندر) و تعداد کم خودروهای پیکاپ شش سیلندر و توانمند در کشور ، خودرو پاژن وی 6 تبدیل به گزینه اجباری شده است ، البته تعمیرگاه تخصصی تو کشور دایر شده که تا حدودی نقص ها را برطرف کرده و این مدل تبدیل به خودرو نسبتا ایده ال می کنند.
پاژن هرور
پاژن هرور با موتور دیزل که نمونه موتور نصب شده روی وانت فوتون می باشد. تولید این مدل بسیار محدود می باشد
متشکرم ❤️❤️❤️
لوازم افرود
afаrin matlab khobi bood
تجیهزات افرود