روغن موتور و روغنکاری قطعات موتور نقش حیاتی در کارکرد خودرو بر عهده دارد. وظیفه بررسی این موضوع تا بخش زیادی بر عهده سنسوری به نام فشنگی یا سوییچ روغن است. قطعهای کوچک و ساده اما بسیار مهم که میتواند با اخطار به موقع، مانع از آسیب جدی به بخشهای مختلف موتور خودرو شود.
فشنگی چگونه کار می کند؟
هنگامی که سوییچ خودرو را باز میکنیم معمولا اتصال برق مثبت از سوییچ وارد چراغ روغن شده و پس از ان وارد فشنگی میشود.
داخل سوییچ روغن، یک دیافراگم وجود دارد که حرکت آن باعث قطع و وصل شدن پلاتینهایی در بالای این بخش میشود.
در زمان خاموشی خودرو (قبل از استارت) و یا زمان افت فشار روغن به علت انکه فنر به پلاتین درون سوییچ فشار می اورد اتصال بدنه بر قرار می شود. در نتیجه چراغ روغن روشن میشود.
در حالت روشن بودن خودرو و وقتی روغن در سیستم جریان دارد، روغن از طریق یک سوراخ کوچک بر روی فشنگی، وارد آن میشود و پرده دیافراگم را رو به جلو حرکت می دهد. و همین امر سبب جدا شدن پلاتین ها و خاموش شدن چراغ روغن می گردد.
محل قرار گیری این قطعه معمولا در کنار فیلتر روغن خودرو می باشد.
نحوه عیب یابی فشنگی
1- اگر سوییچ را باز کنیم و چراغ روشن نشود :
۱- چراغ روغن سوخته است.
۲- برق یا سیم قطع می باشد.
۳- فشنگی روغن معیوب است.
2- خودرو روشن شود اما چراغ خاموش نشود.
1- فشار روغن پایین است
2- سیم کشی خراب است
3- فشنگی روغن معیوب است
جهت بررسی کافیست که سوکت را از قطعه جدا نموده اگر چراغ روغن خاموش شد. مشکل از خود قطعه است و یا فشار روغن پایین می باشد. اگر چراغ خاموش نشد ایراد در مسیر سیم کشی چراغ تا قطعه می باشد.
جهت تهیه فشنگی روغن با کیفیت خودروهای ایرانی کافیست که به فروشگاه آنلاین ایررور مراجعه فرمایید.